DiVetro heeft interessante consultants aan boord. En achter iedere consultant schuilt een mooi verhaal. Vandaag maken we kennis met Marco van Dop, familieman, helpende hand en business analist bij DiVetro.
Beste Marco, kun je jezelf kort voorstellen?
Marco: Ik ben Marco van Dop, 35 jaar oud. Ik ben geboren en getogen in het Westland tussen de kassen, maar intussen woon ik alweer ruim 8 jaar met Leslie en onze zoontjes Niek en Cas in Houten, vlakbij de bossen van de Utrechtse heuvelrug.
Wat doe je in je vrije tijd?
Marco: Uiteraard breng ik veel tijd met Leslie en onze zoontjes door. Die kleintjes ontwikkelen zich snel. Dat vind ik leuk om te zien en mee te maken. Het is fantastisch om steeds weer nieuwe dingen met ze te ondernemen.
Daarnaast ben ik graag bezig in en rond het huis. We zijn recentelijk verhuisd dus de komende maanden en jaren zijn er genoeg klusjes om het huis en de tuin nog mooier te maken dan ze al zijn. Verder fiets ik zo af en toe een rondje over de Utrechtse heuvelrug op mijn racefiets of MTB.
“Ik hou niet van open eindjes of ellenlange trajecten zonder voortgang.”
Waar haal jij als mens en als professional voldoening uit?
Marco: Dat is een diepzinnige vraag (lacht). Als professional haal ik er voldoening uit als ik merk dat mijn (of in een team ‘onze’) bijdrage leidt tot (een beter) resultaat. Ik hou niet van open eindjes of ellenlange trajecten zonder voortgang.
Mijn motivatie wordt aangewakkerd als we resultaten behalen. Dat kan de oplevering van waardevolle softwareoplossingen zijn, maar net zo goed kennisdeling met mijn collega’s. Ik vind het mooi als ik merk dat ik mijn kennis en ervaring kan overbrengen aan collega’s en hen daarmee kan helpen om zichzelf te ontwikkelen.
Ditzelfde komt natuurlijk naar voren in de privésfeer. Ik vind het altijd leuk als ik vrienden of familie kan helpen met zaken die zij zelf niet voor elkaar krijgen. Als het samen dan wel lukt, dan ben ik gelukkig. En als ik thuis een leuke klus heb afgemaakt en tevreden ben met het eindresultaat, dan kan ik daar ook erg van genieten (glimlacht).
Wanneer ben je bij DiVetro begonnen?
Marco: Ruim 6 jaar geleden. DiVetro, toen nog een klein bedrijf, had net de analyse propositie gevormd. Een ambitieus groepje mensen had zich tot doel gesteld om business- en informatieanalyse neer te zetten als een expertise, onafhankelijk van grote IT-dienstverleners of ontwikkelmethodes.
Ze wilden in ingespeelde teams werken en zo ook de diensten verlenen aan de klanten. Dit sprak mij erg aan en ik heb dan ook zonder twijfelen de overstap gemaakt. Tot op de dag van vandaag heb ik daar geen moment spijt van gehad!
Wat zijn volgens jou de sterke punten van DiVetro?
Marco: Ik denk dat we zonder schaamte kunnen zeggen dat we ons hebben ontwikkeld tot experts op de vakgebieden waarin we actief zijn, in mijn geval dus voornamelijk de analyse. We kunnen onze klanten snel helpen met gedegen analisten maar we helpen en coachen onze klanten net zo graag zodat ze daarna zelf hun analyse-activiteiten kunnen uitvoeren.
Verder kunnen we in alle gangbare methodieken van softwareontwikkeling werken, en als de klant zelf geen standaard heeft dan kunnen we snel helpen door onze eigen visie op requirements management te implementeren. Hierbij maken we altijd gebruik van de best practices van al onze business consultants, die uiteraard steeds uitgebreid worden bij elk nieuw project dat we uitvoeren.
“De rol van business analist is, ook binnen Agile softwareontwikkeling, nog steeds belangrijk.”
Wat is jouw rol bij DiVetro?
Marco: Ik ben business consultant / business analist. In die hoedanigheid doe ik opdrachten voor en meestal ook bij klanten.
De rol van business analist is, ook binnen Agile softwareontwikkeling, nog steeds belangrijk. Als business analist spreek je de taal van zowel business als IT. Ik help de business bij het vergaren en aanscherpen van requirements en vertaal deze samen met het team in duidelijke en behapbare werkeenheden (user stories).
Als externe consultant bij een klant streef ik er altijd naar iets structureels bij te dragen, iets dat blijvend is voor de klant, ook wanneer ik daar na verloop van tijd weer afzwaai.
Het helpen, coachen en opleiden van analisten van de klant of het introduceren van een andere werkwijze of tooling om de businessanalyse te professionaliseren zijn hier voorbeelden van.
Kun je iets meer over je projecten vertellen?
Marco: Mijn projecten liggen altijd op het snijvlak van business en IT. Ik vind het interessant me te verdiepen in de processen van de klant en vervolgens samen met stakeholders te onderzoeken waar we processen kunnen optimaliseren met behulp van systeemontwikkeling en –aanpassing.
Ik heb onder andere gewerkt voor Rijkswaterstaat, KING en Wigo4it. Momenteel doe ik een klus bij KLM.
Hier ontwikkelen we als onderdeel van het “Digitizing passenger operations programma” applicaties die door pursers en stewardessen gebruikt zullen worden. Deze applicaties draaien op iPads, en ze stellen het boordpersoneel van KLM in staat om hun passagiers nog beter van dienst te zijn. Door onze applicaties beschikt het personeel immers over de laatste vluchtgegevens. Met dit programma worden papieren processen uitgefaseerd, de klantbeleving verbeterd en kosten bespaard. Verder kan de cabine crew zijn of haar werk beter, efficiënter en met meer plezier doen.
“Ik wil als business analist altijd de vraag achter de vraag scherp krijgen.”
Wat vind je het meest interessant aan je werk?
Marco: Ik wil als business analist altijd de vraag achter de vraag scherp krijgen. Welke problemen spelen er nu echt, welke oplossingen zijn er nodig en welke oplossingen leveren de meeste waarde?
Ik heb veel voldoening als ik samen met mijn collega’s oplossingen kan realiseren en in productie kan brengen die vervolgens het beoogde resultaat behalen. Ik ben blij als mijn opdrachtgevers en hun gebruikers tevreden zijn.
Hoe zie jij je vakgebied in de toekomst evolueren? En welke tips kun je organisaties meegeven om zich voor te bereiden op de toekomst?
Marco: Met de komst van scrum / agile softwareontwikkeling is ook een opvatting ontstaan dat de vastlegging van (requirements van) het totale plaatje niet meer nodig is. We hebben toch user stories? De realiteit is meestal complexer, en als je daar als organisatie niet bewust mee omgaat is mijns inziens de kans groot dat ook scrum / agile projecten op de langere termijn niet het gewenste resultaat hebben.
In de praktijk ontwikkelen we vaak complexe systemen met tal van interfaces, geïntegreerde business logica etc. Deze systemen hebben een beoogde levensduur van zomaar 10 jaar. Dat kun je in mijn ogen niet draaiende houden op basis van een set van losse stories.
Daarom is mijn advies altijd om vooraf het totaalplaatje te schetsen en vandaar uit de ontwikkeling scrum / agile te starten. Vervolgens diep je uit wat complex of zeer belangrijk is. Zo ontstaat er een set van requirements die altijd beschrijft wat op dat moment is ontwikkeld, en die na afronding van het ontwikkeltraject de basis is om het systeem nog jaren te kunnen beheren en doorontwikkelen.
Bedankt voor je tips en advies Marco, en veel succes met je projecten.
Vragen of interesse?
Vond u dit artikel interessant? Alvast bedankt om het met uw netwerk te delen.
Heeft u interesse of vragen naar aanleiding van dit artikel? Wij beantwoorden uw vragen graag via het reactieformulier onderaan deze pagina, via info@divetro.nl of via +31 (0) 88 000 54 00.
Blijf op de hoogte
Wilt u onze artikelen voortaan automatisch in uw mailbox ontvangen? Klik op de knop hieronder en schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.