DiVetro heeft fantastische mensen in dienst. Vandaag spreken we met Paul Kunneman, adviseur, coach en (service) manager bij DiVetro. Paul houdt van uitdagende projecten en een pragmatische aanpak. Hij is een denker en een doener met veel ambitie en gevoel voor klanten. Meer weten? Lees snel verder!
Beste Paul, kun je jezelf kort voorstellen?
Paul: Mijn naam is Paul Kunneman. Ik ben 32 en ik woon in Elst met mijn vrouw en twee kinderen.
Wat doe je in je vrije tijd?
Paul: Ik besteed vooral veel tijd met mijn zonen. Ik heb ook altijd graag gezeild en ik heb een aantal vechtsporten beoefend. Tegenwoordig doe ik een paar keer per week ’s ochtends vroeg crossfit. Dat is een mooie manier om in vorm te blijven en de workouts ’s ochtends passen beter in de tijd naast werk en gezin.
Ik ben ook al sinds mijn vroege jeugd verzot op koken. Ik kan enorme voldoening halen uit het bereiden van eten. Ik houd met name van bereidingen die tijd en oefening vergen zoals brood bakken, langzaam gegaard groot vlees en stoofpotten.
“‘Business as usual’ is niet waar mijn hart ligt.”
Klinkt goed! Waar haal je verder je voldoening uit?
Paul: Ik vind het fantastisch wanneer mensen en teams op het juiste moment dingen doen die eerst niet mogelijk leken. Als ik hieraan kan bijdragen dan ben ik gelukkig. Ik houd van een goed gemanagede uitdaging. ‘Business as usual’ is niet waar mijn hart ligt.
Wat is je rol bij DiVetro?
Paul: Ik ben adviseur, coach en (service) manager bij een klant in de zorgsector. Binnen DiVetro beleef ik niet zozeer een bepaalde rol als wel de soepele samenwerking met andere professionals, waarmee we in kleine teams de verantwoordelijkheden pakken waar de klant op dat moment behoefte aan heeft. Deze klantgerichtheid spreekt me enorm aan.
Wanneer en waarom ben je bij DiVetro begonnen?
Paul: Ik kwam in november 2016 aan boord omdat iemand die ik waardeer en respecteer mij in contact bracht met DiVetro op een moment dat ik op zoek was naar een volgende stap. Het klikte meteen. Dit is voor mij precies de goede plek.
“De collega’s en de ondersteuning bij DiVetro zijn uitstekend. Dat maakt het verschil.”
Wat zijn volgens jou dan de sterke punten van DiVetro?
Paul: Het herkennen van DiVetro’ers in spé en die in staat stellen om klanten goed te bedienen. De collega’s en de ondersteuning bij DiVetro zijn uitstekend. Dat maakt het verschil. Wat ik ook merk is dat DiVetro direct op het juiste niveau aan tafel zit bij de klant. we hoeven niet uit te leggen wat de toegevoegde waarde is dankzij de uitstekende mond-tot-mond reclame van tevreden klanten.
Wat is je expertise en op welke projecten heb je in het verleden voornamelijk gewerkt?
Paul: Expertise is zowel een kracht als een beperking. Ik ben liefst generalist die zich nét genoeg eigen maakt van een kennisgebied om knopen door te hakken en de volgende stap te zetten. Meestal draag ik bij op het vlak van service management; daar heb ik de meeste meters op.
Mijn inzet daarbij verschilt van de professionalisering van teams tot advies bij outsourcing en innovatietrajecten. Hierbij tap ik uit verschillende vaatjes zoals het vakgebied service design en frameworks voor procesoptimalisatie zoals Lean Six Sigma of voor effectieve samenwerking zoals Scaled Agile.
De essentiële aspecten van mijn bijdrage zijn complexiteitsreductie, samenwerking verbeteren en knopen (helpen) doorhakken.
Vanwaar die interesse voor vereenvoudiging?
Paul: ICT’ers optimaliseren graag. Dat kan verlammend werken. Het opleveren van resultaat wordt vaak uitgesteld totdat het ‘optimaal’ is volgens een arbitraire maatstaf. Daarbij probeer ik snel tot een simpele, werkbare oplossing te komen om van daar uit snel te gaan verbeteren in de richting van het einddoel.
Door voortschrijdend inzicht blijft dit einddoel toch zelden stilstaan. Dat gaat over tempo en lerend vermogen en niet alleen over dienstverlening. In die zin is service management eerder de context waar ik vaak in optreed dan een vorm van expertise. Je ziet dezelfde aanpak ook in softwareontwikkeling. Daar heet het agile, en in productiebedrijven heet het lean.
Kun je iets meer vertellen over je projecten bij DiVetro?
Paul: Zoals gezegd werk ik op dit moment als (interim) service manager bij een klant in de zorgsector. Het is een hele mooie organisatie die besloten heeft om met veel ambitie en professionaliteit haar ICT-dienstverlening in te richten en haar innoverend vermogen te vergroten.
Het is nu een intense tijd waarin een aantal uit het verleden geërfde uitdagingen worden opgelost en er een stevig fundament neergezet wordt voor de toekomst. Daarin spelen alle vakgebieden van DiVetro een cruciale rol: analyse, sourcing en management. Binnenkort schrijf ik een blogpost over dit traject.
Ik haal voldoening uit het feit dat we een organisatie kunnen helpen die staat te popelen om meer mogelijk te maken voor medewerkers en klanten. Door ervaring van buitenaf mee te nemen en de organisatie tijdelijk aan te vullen met kennis en kunde stellen we de klant in staat om een grote stap te maken in het volwassenheidsniveau van de ICT-dienstverlening. Als je ziet wat er binnen een half jaar is gebeurd en wat er dit jaar nog gedaan zal worden… dat is geweldig.
“ICT is een ijsberg aan het worden. Als eindgebruiker zie je alleen het topje nog.”
Hoe zie jij de ICT-sector evolueren?
Paul: ICT is een ijsberg aan het worden. Als eindgebruiker zie je alleen het topje in de vorm van ‘ambient computing’: altijd en overal kunnen interacteren met ICT.
Je televisie, je auto, je werkplek en je nachtlampje zijn allemaal computers zonder dat je dat als eindgebruiker merkt of daar last van hebt. Je kunt makkelijk dingen gedaan krijgen en informatie uitwisselen.
Alle complexiteit zit steeds meer ‘onder water’ in clouddiensten en slimme integraties. De ICT’er is steeds meer de specialist die bij een vakorganisatie werkt, zoals advocaten bij advocatenkantoren en chirurgen in ziekenhuizen werken.
Bij de ‘klantorganisatie’ ontstaan steeds meer kansen om snel en lichtvoetig te worden door slim diensten in te kopen en goed te regisseren. Zelf doen is geen optie meer met de complexiteit van de huidige techniek.
Blockchain, domotica, slimme contracten, wearables, big data en analyse, allemaal prachtige ontwikkelingen die juist in de zorg enorm belangrijk aan het worden zijn. De voorwaarde voor succes is goed worden in regie en de techniek aan de dienstverleners laten.
De andere belangrijke ontwikkeling is digitale vaardigheid. Zowel de mogelijkheden als de bedreigingen van nieuwe technologie (denk aan malware aanvallen) zijn alleen goed te hanteren als digitale vaardigheid de norm is voor werknemers.
Ik zie een groot risico in de kloof tussen generaties en opleidingsniveaus. Die kloof dichten is conditio sine qua non om mee te kunnen in het huidige tempo van technologische ontwikkelingen. De focus van de (zorg)organisatie moet veel meer op de mensen liggen in plaats van op de techniek om beter mee te kunnen met technologische ontwikkelingen.
Hoe ziet jouw ideale professionele en persoonlijke toekomst eruit?
Paul: Ik hoop met deze collega’s nog veel klanten verder te helpen. Op de lange termijn wil ik nieuwe proposities gaan ontwikkelen die te maken hebben met de ontwikkelingen waar ik zojuist over sprak.
Daarna… who knows? DiVetro zit vol ondernemers. Het is me een eer en genoegen om in dit verband aan nieuwe proposities, diensten en projecten te werken.
Perfect Paul. Dank je voor dit gesprek en veel succes met je toekomstige projecten.
Vragen of interesse?
Vond u dit artikel interessant? Alvast bedankt om het met uw netwerk te delen.
Heeft u interesse of vragen naar aanleiding van dit artikel? Wij beantwoorden uw vragen graag via het reactieformulier onderaan deze pagina, via info@divetro.nl of via +31 (0) 88 000 54 00.
Blijf op de hoogte
Wilt u onze artikelen voortaan automatisch in uw mailbox ontvangen? Klik op de knop hieronder en schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.