DiVetro hecht veel belang aan interne en externe kennisdeling. Naast intervisie met collega’s, opdrachtgevers en andere experts spreken medewerkers van DiVetro regelmatig op conferenties en bezoeken zij uiteraard zelf ook conferenties en vakgroepen.
Wij spraken met Richard Hilekes en Dennis Geluk. Richard en Dennis zijn ervaren analisten binnen DiVetro en op 18 en 19 mei jongstleden bezochten zij samen de Enterprise Architect (EA) User Group conferentie in Londen.
Heren, kunnen jullie ons in het kort vertellen waarom jullie deze conferentie bezochten?
Dennis: “Natuurlijk! Binnen DiVetro is Enterprise Architect (EA) onze standaard analyse tool. Iedere analist heeft deze tool bij ons standaard tot zijn beschikking. In de afgelopen jaren hebben wij als DiVetro behoorlijk wat praktische kennis opgedaan rond EA en wij vinden het belangrijk om onze ervaringen te delen met andere EA-gebruikers.”
Richard (lachend): “En het is natuurlijk altijd leuk om twee dagen naar Londen te gaan.”
Als ik het goed begrepen heb, dan duurde deze conferentie twee dagen en dan hebben jullie op de tweede dag ook zelf een presentatie gegeven?
Richard: “Klopt. Normaal gesproken duren EA User Group bijeenkomsten één dag en wordt deze dag gevuld met kennissessies en presentaties over het gebruik van EA in de praktijk. Na een inventarisatie eind 2016 werd deze bijeenkomst op verzoek van de leden uitgebreid met een extra dag workshops. We delen nu dus kennis door middel van presentaties én hands-on workshops.”
Dennis: “Omdat het hier in principe om een conferentie van gebruikers gaat, zijn er geen sprekers van commerciële bedrijven. Daarom dienen we ook altijd één of twee voorstellen in om zelf een presentatie te verzorgen. Deze keer hadden we het “geluk” dat we beiden een presentatie konden geven.” Deze presentaties zijn hier te bekijken.
En wat vonden jullie van de workshops op de eerste dag?
Dennis: “Omdat we met z’n tweeën waren hebben we er bewust voor gekozen om vier workshops te volgen. Zo konden we zoveel mogelijk voordeel uit ons bezoek halen. Ikzelf ben naar één workshop rond documentgeneratie en één rond BPMN geweest en Richard heeft workshops gevolgd over Archimate en Model Curation. Ik denk dat ik namens mezelf en Richard kan stellen dat de workshops een goede aanvulling waren op het standaard programma en dat we zeker ook nieuwe dingen geleerd hebben.”
Richard: “Zeker! Daarnaast is het ook gewoon goed om van een aantal zaken die we intern al doen, te horen dat andere experts het ook zo doen. De Archimate workshop sloot ook nog eens prima aan op mijn huidige klus, dus dat was een dubbel voordeel.”
Hoe zijn jullie tot de onderwerpen voor jullie eigen presentaties gekomen? Ik kan mij voorstellen dat het best lastig is om een goed onderwerp te verzinnen?
Richard: “Dat viel eigenlijk nog best mee. Vanuit DiVetro bieden we organisaties regelmatig ondersteuning bij de inrichting en het gebruik van EA. Zo hebben we in het verleden bijvoorbeeld bij de SVB meegedacht over de inrichting van EA en hebben we ook een training gegeven over het praktisch gebruik van EA.”
Dennis: “Het blijft voor mij bijzonder om te zien dat onze EA-werkzaamheden organisch gegroeid zijn. Eigenlijk hebben we nooit een commerciële drijfveer gehad om iets met EA te doen; dit is vanuit onze expertise ontstaan. Je zou hetzelfde kunnen zeggen over de onderwerpen van onze presentaties.
We hebben gekeken naar de meest voorkomende klantvragen en waar we als DiVetro zelf een tijdje op gepuzzeld hebben. Het verhaal over EA en configuratiemanagement is bijvoorbeeld een probleem waar veel organisaties tegenaan lopen.”
Richard: “Ons verhaal over “zicht op wijzigingen” is het directe gevolg van onze klus voor KING/NVVB waar we namens KING in samenwerking met de NVVB de specificaties van de burgerzaken modules onderhouden.”
Een onderwerp is een begin, maar dan heb je waarschijnlijk nog niet direct een volledige presentatie. Hoe hebben jullie je voorbereid op de presentaties?
Richard: “Waar je in eerste instantie denkt dat een presentatie van 45 minuten een makkie zal worden valt dat in de praktijk toch nog wel tegen. Wat is concreet de boodschap die je wilt vertellen en hoe voorkom je dat het een sessie van 45 minuten “zenden” wordt? Om nog maar te zwijgen over het feit dat een presentatie in het Engels toch echt wel lastiger is dan een gezellig praatje aan de bar in het Engels.”
Dennis: “Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat we in beide presentaties iets van 3-4 dagen voorbereiding hebben gestoken. Zo hebben we bijvoorbeeld ook gezamenlijk een tweetal sessies gehad bij het taleninstituut om met behulp van een native speaker ons verhaal door te nemen. Wellicht goed om langs deze weg nog even onze docent David Chislett te bedanken voor zijn praktische tips en ondersteuning.”
Zo te horen hebben jullie de EA User Group conferentie als een geslaagd event ervaren. Is het naast werken ook nog een beetje leuk op zo’n conferentie?
Beiden (lachend): “Jazeker!”
Richard: “Het is leuk om mensen uit diverse landen te ontmoeten en te spreken. En we hebben ook nog tijd gevonden om een paar pints te drinken in een lokale pub.”
Heren, waar kunnen lezers jullie presentaties bekijken?
Dennis: “We hebben onze presentaties “Enterprise Architect en versiebeheer in de praktijk” en “Keeping track of changes” inclusief korte uitleg op onze website opgenomen. Je kunt ze hier bekijken: https://divetro.nl/enterprise-architect-user-group/ “
Mooi zo! En waar kunnen lezers terecht als zij vragen hebben over jullie bezoek aan de conferentie of over EA in het algemeen?
Richard: “Een mailtje naar info@divetro.nl, Dennis of mij of een telefoontje naar +31 (0) 88 000 54 00 volstaat. We pakken het dan meteen op.”
Bedankt heren en veel succes nog met jullie projecten en eventuele volgende conferenties.
Richard Hilekes is een informatie analist van DiVetro. Hij heeft meer dan 10 jaar ervaring binnen dit vakgebied bij verschillende organisaties en met diverse tooling (bijv. Enterprise Architect). De laatste jaren vooral in een Agile/Scrum omgeving. Richard is een gecertificeerd Use-Case 2.0 master. Momenteel is Richard informatie analist en informatie architect bij De Wever.
Dennis Geluk is een senior informatie analist en partner van DiVetro. Hij heeft meer dan 15 jaar IT ervaring. Dennis is een gecertificeerd Use-Case 2.0 coach. Hij heeft bij verschillende organisaties een spilfunctie vervuld bij het implementeren van UC2.0, het invoeren van Agile werken en het verbeteren van requirements standaarden. Momenteel is Dennis coach en business analist bij de KLM en helpt hij diverse organisaties met vragen rond professionalisering.