Interne en externe kennisdeling: wat, waarom en hoe?

Interne en externe kennisdeling: wat, waarom en hoe?

Niek Rooks

DiVetro is een adviesbureau met experts in verschillende vakgebieden. Onze analisten, managers en sourcingspecialisten werken op projecten voor organisaties in diverse sectoren zoals de (semi)overheid, de gezondheidszorg en het onderwijs.

Onze kennis van de processen van onze klanten en onze vakinhoudelijke expertise zijn voor ons en onze klanten ons grootste bezit. En omdat onze vakgebieden voortdurend evolueren is het voor ons essentieel om onze kennis en kunde voortdurend te blijven ontwikkelen. Dit doen we onder meer door middel van interne en externe kennisdeling.

Kennisdeling bij DiVetro

Bij DiVetro investeren we voortdurend in interne en externe kennisdeling. Een belangrijk onderdeel hiervan is intervisie, een vorm van kennisdeling aan de hand van georganiseerde gesprekken tussen mensen in hetzelfde vakgebied.

Wij maken geregeld gebruik van intervisie om samen met onze collega’s, opdrachtgevers en andere experts ervaringen, problemen en oplossingen uit de dagelijkse praktijk te bespreken. Onze consultants brengen vaak zelf onderwerpen naar voren waarover ze van gedachten willen wisselen en uiteraard gaan we ook graag in op externe initiatieven van opdrachtgevers en vakorganisaties.

Op deze manier kunnen wij onze deskundigheid en de kwaliteit van ons werk blijven verbeteren.

Omdat we kennisdeling zo belangrijk vinden bespreek ik hieronder graag 6 manieren waarop wij bij Divetro onze interne en externe kennisdeling vormgeven.

Interne kennisdeling bij DiVetro

Interne kennisdeling betekent voor ons het delen van onze kennis, ervaringen, problemen en oplossingen met onze collega’s bij DiVetro. Dit doen we op regelmatige basis via:

  • Klankbordsessies: onze consultants organiseren geregeld interne klankbordsessies om belangrijke zaken en issues in hun opdracht met collega-consultants te bespreken. Zo krijgen we een frisse blik op de situatie. Dit helpt ons om belangrijke beslissingen te nemen. Ook voor DiVetro geldt: twee weten meer dan één.
  • Inhoudelijke meetings: eens in de 5 tot 6 weken houden we per propositie (analyse, sourcing, management) een inhoudelijke meeting. Deze meetings worden op verschillende manieren ingevuld maar intervisie staat altijd centraal. We bespreken soms een concreet vraagstuk van een collega, klantpresentaties, of lessons learned van seminars en conferenties, of we nodigen een externe spreker uit om ervaringen van buiten DiVetro te horen. De onderwerpen van onze inhoudelijke meetings worden meestal door onze eigen mensen aangedragen en sluiten daarmee automatisch aan bij wat er binnen de propositie leeft.
  • Bootcamps: eenmaal per jaar organiseren we binnen elke propositie een bootcamp voor alle medewerkers. Tijdens deze bootcamps bespreken en verdiepen we onze kennis over een of meerdere onderwerpen binnen ons vakgebied.

Bij DiVetro sta je als consultant dus nooit alleen. Je kunt altijd beroep doen op de kennis en ervaring van je collega’s. Dit is een fijn gevoel als consultant én als klant, want iedereen kan bij ons gebruikmaken van de gecombineerde kennis en ervaring van al onze consultants. Interne kennisdeling is een belangrijk hulpmiddel om dit te kunnen bewerkstelligen.

Externe kennisdeling bij DiVetro

Wij maken bij DiVetro ook graag gebruik van externe kennisdeling: we delen en bespreken graag onze kennis en ervaring met mensen buiten onze organisatie. Dit helpt ons om onze kennis en ervaring te verdiepen. Hierbij maken wij onder meer gebruik van:

  • Artikelen: wij delen wekelijks tips en inzichten over onze vakgebieden (analyse, sourcing en management) op onze blog. Op deze manier willen wij onze kennis delen met mensen buiten onze organisatie en leren van de reacties van onze lezers.
  • Seminars en vakgroepen: de consultants van DiVetro treden geregeld op als sprekers bij seminars en vakgroepen. Zo spreken we binnenkort op de EA user group in Londen en voor het Requirements Kenniscentrum in Leeuwarden. Daarnaast stimuleren wij elkaar om seminars en conferenties te bezoeken om onze kennis te verdiepen.
  • Competence meetings bij derden: we worden geregeld gevraagd om bij andere organisaties een presentatie over ons vakgebied te geven. Dit gebeurt zowel bij klanten als bij “concullega’s”. Door deze vorm van kennisdeling en discussie met vakgenoten van buiten DiVetro verdiepen wij onze kennis en blijven wij aangesloten bij actuele onderwerpen uit het vakgebied.

Kennisdeling essentieel bij DiVetro

Kennisdeling helpt ons bij DiVetro om:

  • onze expertises te blijven ontwikkelen;
  • mensen binnen DiVetro ontwikkelpaden te bieden;
  • onze zichtbaarheid te vergroten;
  • op inhoud te binden.

Bovendien is kennisdeling bijzonder leuk en leerzaam. Wij kunnen het van harte aanbevelen!

Wij geloven niet in “kennis is macht”. Wij geloven in kennisdeling. En u?

Ik ben zeer benieuwd of u in uw organisatie dezelfde vormen van kennisdeling gebruikt en/of welke andere vormen u vaak gebruikt.

Vragen of interesse?

Heeft u vragen over kennisdeling in uw organisatie, wilt u graag vrijblijvend sparren of wilt u ons uitnodigen voor een meeting? Neem gerust contact met ons op via info@divetro.nl of +31 (0) 88 000 54 00. Wij komen graag vrijblijvend bij u langs.

DiVetro Team - Niek Rooks

Niek Rooks is een senior project- en programmamanager en partner van DiVetro. Hij heeft 18 jaar IT-ervaring en is (mede)oprichter van de Analyse propositie binnen DiVetro.

Niek heeft binnen meerdere programma’s en projecten bij verschillende klanten aandacht gehad voor het professionaliseren van het voortbrengingsproces, waaruit de propositiegedachte is ontstaan.

Geen reactie's

Geef een reactie