Neem contact met ons op
+31 (0) 88 000 54 00
info@divetro.nl
Volg ons op LinkedIn
DiVetro BV
Villa de Reehorst
Hoofdstraat 20A
3972 LA Driebergen-Rijsenburg
The Netherlands

Agile werken

Agile

Agile werken is een mindset en geen implementatiemethode.

Agile werken als mindset

Waar veel organisaties agile werken als de heilige graal zien, blijft DiVetro met beide voeten op de grond staan. Agile werken is geen methode, maar een mindset die je als organisatie wilt uitdragen.

 

Agile doen of agile zijn?

Agile werken leer je niet door een boekje over Scrum te lezen, maar door vallen en opstaan. Wij zien een verschil tussen agile doen en agile zijn. Organisaties gaan niet opeens beter werken als er een bord met post-its in de gang gehangen wordt. Succes valt of staat bij de adoptie van agile denkbeelden en de wijze waarop die denkbeelden door de gehele organisatie worden gedragen.

Praktische ervaring

Vanuit een combinatie van theoretische en praktische ervaring helpt DiVetro opdrachtgevers in het succesvol invoeren en opschalen van agile werken. Met een gezonde kijk op de totstandkoming van requirements in combinatie met agile werken of het inrichten van een regieorganisatie of het aangaan van “agile” contracten. Samen met onze business partner Ivar Jacobson International vertalen wij theorie naar een pragmatische, realistische en vooral uitvoerbare invulling van de agile principes.

De klantinteractie centraal

Geregeld zien we organisaties moeilijk loskomen van bestaande patronen, structuren en gedrag. Afdelingen doen hun eigen ding, spreken hun eigen taal, vinden dat hun aanpak goed is en zijn kritisch op andere afdelingen. De verbindingen naar de organisatiedoelen zijn er wel, maar worden beschouwd vanuit het afdelingsbelang. Er wordt te weinig gedacht in waardeketens. Afdelingen vullen eigenlijk maar kleine stukjes dienstverlening van zo’n waardeketen zelf in.

Het succes van nieuw toetredende bedrijven is dat ze van scratch af zijn gaan nadenken over hun levering of dienstverlening en daar de informatievoorziening naadloos op hebben afgestemd. Klanten herkennen dat direct. De organisatie is ingericht en voorbereid op elke vorm van interactie met hen.

Herkent u zich hierin en wilt u uw klanten ook zo’n beleving geven, lees dan verder. Heeft u het allemaal op orde? Lees dan ook verder, want het kan altijd beter!

Multidisciplinaire teams voor betere klantinteracties

Steeds meer organisaties vinden zichzelf opnieuw uit. Zij bedenken wat hun belangrijkste klantproducten of -diensten zouden moeten zijn. Vervolgens worden teams ingericht waarvan alle leden zich inzetten om de levering van dat product of die dienst te verbeteren. In de meeste gevallen omvatten die teams ook ICT’ers met specifieke expertise om de gehele levenscyclus van ICT-oplossingen te kunnen realiseren: analisten, ontwerpers, ontwikkelaars, testers en beheerders.

Zo’n team is zoveel mogelijk zelfondersteunend en zelforganiserend, zodat het zelfstandig kan werken aan het verbeteren van diensten of producten voor de klant. Zo’n werkwijze werkt perfect als het product of dienst volledig digitaal van aard is, zoals mobiel bankieren, een overheidsinformatiedienst of een online muziekstreamingsdienst, maar is ook zeer goed toepasbaar in minder voor de hand liggende processen, zoals de zorg. Naast de fysieke dienstverlening is de informatievoorziening immers cruciaal voor een goede patiënt- of cliëntbeleving!

Geen big bang, maar geleidelijk opschalen

Agile moet je niet doen, je moet het zijn. Structuren zijn ondergeschikt aan de mindset. Ons advies is altijd om klein te beginnen, daarvan te leren en dan een beetje op te schalen. Op die manier wordt het agile werken, doen en denken onderdeel van de bedrijfsfilosofie. Opschalen moet zoveel mogelijk gebeuren met een duidelijk doel voor ogen, zodat er later zo min mogelijk stappen terug hoeven te worden gezet. Tijdens het opschalen kom je namelijk duidelijke omslagpunten tegen.

Als voorbeeld: het samenstellen van een multidisciplinair team levert aderlatingen op in afdelingen waaruit een veelgevraagd persoon wordt onttrokken. Dat wordt een of enkele keren geaccepteerd, maar als die afdeling daardoor zelf minder gaat presteren, moeten er moeilijke beslissingen genomen worden. Dat kan variëren van het terugdraaien van het uitlenen van collega’s tot een versnelling van het opschalen zodanig dat alle medewerkers van die afdeling naar multidisciplinaire teams worden uitgeleend en de afdeling feitelijk niet meer bestaat. Als over die scenario’s vooraf is nagedacht, zijn die beslissingen gemakkelijker te nemen en is de kans op een succesvolle opschaling groter.

Onze toegevoegde waarde

Bij diverse organisaties hebben wij vanuit de digitale visie en strategie meegedacht hoe de organisatie geleidelijk kan opschalen naar een brede, in multidisciplinaire teams ingerichte organisatie. Binnen die organisatie begeleiden we de verandering in werkwijze en de toepassing van methodes als SAFe, DevOps en SRE.

Typische rollen die we dan invullen zijn programmamanager, agile lead, agile coach, analist, architect, data-architect, SAFe-consultant, SRE-consultant, DevOps-consultant, cloud sourcing consultant en regieconsultant. In de meeste gevallen vullen we die rollen in samenhang in, zodat we als adviserende en coachende organisatie medeverantwoordelijkheid kunnen nemen voor het resultaat. Ook kunnen we uw organisatie opleiden in de reeks aan competenties en vaardigheden die komen kijken bij agile transformaties.

Mooie projecten

Tevreden klanten

DiVetro vermenigvuldigt graag haar kennis ook aan toekomstige vakgenoten. Op de Hogeschool Rotterdam hielden we een gastcollege over het plannen binnen agile projecten en het schrijven van goede Features en Stories....

Hoe kunnen wij u helpen?

Villa de Reehorst
Hoofdstraat 20A
3972 LA Driebergen-Rijsenburg
Nederland

Stuur ons een bericht

  • Wij behandelen uw gegevens vertrouwelijk en vragen graag uw toestemming om u via e-mail informatie te bezorgen. Lees hier ons privacybeleid.