Onderwijs
Onderwijsinstellingen moeten anticiperen op veranderende behoeften van de arbeidsmarkt, studenten en ouders. Adequate toepassing van technologie is nodig om een leven lang leren te faciliteren en daarbij optimaal op informatie te sturen.
Een leven lang grenzeloos leren, ontwikkelen en anticiperen
De wereld om ons heen verandert continu, ontwikkelingen volgen elkaar in snel tempo op. De verwachtingen van de maatschappij en de mens als individu in zijn omgeving veranderen ook. Vaak is digitalisering aanjager van veranderingen. Hoe anticipeer je als onderwijsinstelling op de omslag van de wijze van leren? Een keuze voor student gedreven transformatie is cruciaal om als onderwijsinstelling bestaansrecht te behouden.
Verbinden van heden met toekomst
Onderwijsinstellingen beseffen dat zij maar een deel van deze levenslange studiereis van een student faciliteren. Bij het afstuderen houdt de ontwikkeling immers niet op. De grenzen tussen onderwijsinstellingen en bedrijfsleven vervagen; leren vindt overal en altijd plaats, afgestemd op de arbeidsmarkt die voortdurend in beweging is.
Andersom geldt dat onderwijsinstellingen ook bedrijfsmatige activiteiten uitvoeren en in die hoedanigheid ‘het bedrijfsleven’ zijn. Het verbinden van het heden met de toekomst vraagt van onderwijsinstellingen om anders te kijken naar bestaande onderwijsstructuren en verdienmodellen; van de traditionele klassikale manier van lesgeven tot de individualisering van de gevraagde kennis en competenties, maar bovenal het nog meer centraal stellen van de student.
De student wordt nog meer in staat gesteld om regie te nemen over zijn eigen studiereis op basis van zijn talent, zijn interesses, tempo en vorm. Met name in de vorm van aanbieden zien we technologie als drijfveer voor het variëren in leermethoden. Lesgeven gebeurt nog steeds traditioneel klassikaal maar ook via e-learning, in spelvorm, socratisch: vragenderwijs, via pull-mechanismen, met hulp van robots of door de leerling in de rol van leraar te plaatsen.
Vraaggestuurd onderwijs
Bij al deze ontwikkelingen past een vraaggestuurd aanbod van onderwijs dat studenten de mogelijkheid biedt om binnen de grenzen van de wet langs hun eigen route aan de eindtermen te voldoen. Voor een duurzame deelname aan de samenleving is het nodig om meer van buiten naar binnen te denken en leergemeenschappen te creëren die informeel leren te stimuleren. Deze vernieuwing vraagt lef om gebaande paden te verlaten, muurtjes af te breken en de nieuwe realiteit te omarmen!
Mooie projecten
Tevreden klanten
College Agile planning op de Hogeschool Rotterdam
DiVetro deelt graag haar kennis, ook aan toekomstige vakgenoten. Op de Hogeschool Rotterdam hielden we een agile opgezet gastcollege over agile planning....
Strategisch spel voor ethische vraagstukken in het onderwijs
DiVetro gebruikt het bordspel Moral Design bij het begeleiden van ethische vraagstukken over technologische vernieuwingen in het onderwijs....
Kennis vermenigvuldigen op de hogeschool
DiVetro vermenigvuldigt graag haar kennis ook aan toekomstige vakgenoten. Op de Hogeschool Rotterdam hielden we een gastcollege over het plannen binnen agile projecten en het schrijven van goede Features en Stories....