16 jun Holland Casino doorloopt Sourcing Cyclus
Holland Casino heeft de afgelopen jaren hard gewerkt aan het verbeteren van haar Informatievoorziening. Snellere time-to-market, professionalisering, kostenflexibilisering en vernieuwing waren grote drijfveren achter deze transformatie.
We zijn als DiVetro trots dat we Holland Casino bij deze transformatie kunnen helpen. Hoewel het veranderproces nog volop loopt en we focussen op continue verbetering, maken we in dit artikel een tussenbalans op vanuit een sourcingperspectief. We delen graag 4 belangrijke bevindingen met u.
Waarmee hebben we Holland Casino geholpen?
DiVetro heeft Holland Casino de afgelopen jaren op een aantal vlakken ondersteund.
Zo hebben we Holland Casino geholpen met de outsourcing van de dienstverlening. Om precies te zijn, hebben we Holland Casino onder andere ondersteund bij de aanbesteding en transformatie van de outsourcing van de dienstverlening rondom werkplekken, infrastructuur en servicedesk.
Verder heeft DiVetro Holland Casino geholpen met de ontwikkeling van een nieuwe sourcing strategie en de inrichting van een bijbehorende regie-organisatie.
In een aanpalende opdracht hebben we Holland Casino ook ondersteund bij de implementatie van Agile werken en het service-georiënteerd en minder complex maken van het applicatielandschap.
Dit zijn stuk voor stuk belangrijke ingrediënten om een transformatie mogelijk te maken. In dit proces hebben we belangrijke sourcing lessen geleerd.
Sourcing lessen uit de praktijk
1. De basis hoeft niet eerst op orde te zijn voor je gaat outsourcen
Een veel gehoord standaardadvies luidt dat je eerst je processen op orde moet brengen voordat je kunt gaan outsourcen. Uiteraard is outsourcing makkelijker als alles al op rolletjes loopt, maar er zijn zeker ook argumenten om marktpartijen in te schakelen om zo’n transformatie door te maken.
Een marktpartij kan uitstekend helpen om processen, producten en diensten te standaardiseren en de kosten te flexibiliseren. Een groot voordeel van zo’n aanpak is dat je maar één keer hoeft te veranderen en daar dus ook maar één keer kosten voor hoeft te maken.
Een voorwaarde hierbij is wel dat je als uitbestedende partij transparant bent over je eigen situatie.
Holland Casino heeft ervoor gekozen om de Best Value methode toe te passen. Holland Casino vroeg marktpartijen om voorstellen te doen waarmee ze de doelstellingen van snellere time-to-market, professionalisering, kostenflexibilisering en vernieuwing konden behalen.
Door marktpartijen in een vroeg stadium te laten meedenken benutte Holland Casino hun expertise optimaal en maakte Holland Casino haar leveranciers (mede-)verantwoordelijk voor het resultaat. De betrokkenheid van alle partijen is dan ook groot.
2. Best Value is goed toepasbaar op complexe outsourcingprojecten
In 2013 waren er nauwelijks voorbeelden van Best Value trajecten, toegepast op een grote outsourcingdeal die ook nog eens Europees moest worden aanbesteed. Holland Casino koos na een zorgvuldige afweging van juridische, inkooptechnische, financiële en inhoudelijke argumenten toch voor Best Value Procurement. Holland Casino was (en is) op dit vlak dus zeer vernieuwend.
Holland Casino heeft met hulp van DiVetro, topadvocaten en QA-adviseurs de aanbesteding gestart en binnen redelijke termijnen volbracht. Op 1 juli 2014 ging de dienstverlening inclusief medewerkers en alle assets over naar de leveranciers die zich met de ondertekening committeerden aan de doelstellingen van Holland Casino. In de komende maanden zullen we op deze website meer ervaringen over Best Value (Procurement) delen.
3. Een outsourcingdeal moet zowel in goede als in slechte tijden werken
Toen de outsourcingdeal werd gemaakt maakte Holland Casino een stevige reorganisatie door. Mede door die reorganisatie gaat het sinds 2015 stukken beter met Holland Casino.
Holland Casino bereidt zich verder goed voor op aanstaande wetswijzigingen op het gebied van marktliberalisering en legalisering van online kansspelen. Dat zorgt voor nieuwe innovatieprojecten die veel impact hebben op het ICT-landschap en dus ook veel eisen van de outsourcingpartner.
De deal voorziet weliswaar in verandering, maar vraagt ook het uiterste van de betrokken mensen. Terwijl onderdelen van de transformatie nog in volle gang zijn, zoals een migratie van business applicaties, wordt tegelijkertijd gesleuteld aan diezelfde applicaties.
U kunt zich vast voorstellen hoeveel afstemming en oplossend vermogen daarbij komt kijken.
Dat gaat niet altijd goed en het vraagt soms om een bijstelling van samenwerkingsafspraken. Dat is een continu proces in goede en in slechte tijden. Achteroverleunen en tevreden zijn over wat er al bereikt is, kan simpelweg niet.
Ons advies is om in de contracten de nodige flexibiliteit in te bouwen om veranderende behoeften op te kunnen vangen en leveranciers continu te betrekken bij de strategie en de uitvoering daarvan.
4. Innovatie en outsourcing gaan prima samen
Als je met een marktpartij een deal sluit voor een aantal jaren kun je maar ten dele voorspellen welke producten en diensten er binnen die looptijd nodig zijn. Je kunt echter wel afspreken dat de leverancier van begin tot einde verantwoordelijk blijft om doelstellingen te behalen.
Zo wordt de leverancier uitgedaagd om ruimte in te bouwen om binnen de looptijd van het contract bepaalde producten en diensten te vernieuwen. Het is bijvoorbeeld onmogelijk om de gebruikerstevredenheid op peil te houden als bepaalde trends of ontwikkelingen volledig genegeerd worden.
Wij stellen ook altijd voor om de gebruikersbeleving op te nemen als een belangrijke prestatie-indicator. Uiteraard zijn technische indicatoren zoals beschikbaarheid en bereikbaarheid belangrijk, maar als de leverancier maximaal uitgedaagd wordt om vanuit de eindgebruiker te denken zal hij ook voortdurend verbeteren.
Maar daarmee zijn we er nog niet.
Een leverancier heeft pas echt een toegevoegde waarde als hij de business verder helpt met hele concrete resultaten. Ook Holland Casino heeft ontdekt dat een digitale transformatie het snelst gaat wanneer multidisciplinair wordt samengewerkt en kleine, concrete verbeteringen elkaar in korte cycli en in hoog tempo opvolgen.
Agile werken stelt hoge eisen aan de flexibiliteit van leveranciers maar het betekent niet het einde van standaardprocessen. Integendeel, leveranciers worden gedwongen hun eigen automatisering te versnellen. Het afstemmen van de innovatie in de werkprocessen van de leveranciers op de innovatie van de business van Holland Casino is nog een hele uitdaging, maar ook dat gaat lukken.
Heeft u verdere vragen?
Het project bij Holland Casino is in vele opzichten inspirerend en vernieuwend. Het is een genoegen om Holland Casino bij dit project te ondersteunen en samen belangrijke inzichten op te doen op het gebied van sourcing, Best Value en Agile werken.
Heeft u vragen over dit project of over sourcing, Best Value Procurement of Agile werken? Aarzel niet en deel ze met ons via info@divetro.nl of via het contactformulier onderaan deze pagina.
Blijf op de hoogte
Wilt u meer van dit soort blog posts lezen? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief. U ontvangt onze blog posts dan automatisch in uw mailbox.
Patrick Rikken was als directeur van enkele grote ICT-dienstverleners geruime tijd opdrachtnemer van grote ICT-opdrachten in Zorg, Onderwijs en Overheid. Vanuit de overtuiging dat aanbestedingen en projecten veel succesvoller kunnen zijn als deze vanuit een gemeenschappelijk belang worden aangevlogen, sloot hij zich in 2009 als partner aan bij DiVetro. Als bruggenbouwer tussen opdrachtgevers en –nemers begeleidt hij sindsdien omvangrijke en complexe trajecten van strategievorming tot en met transformatie. Naast deze inhoudelijke opdrachten, geeft hij mede leiding aan DiVetro.