27 sep DiVetro verzorgt Use Case 2.0 training bij KLM
DiVetro verzorgt jaarlijks diverse Use Case 2.0 trainingen om professionals en organisaties vertrouwd te maken met de beginselen en best practices van lean en agile software-ontwikkeling.
DiVetro verzorgt zowel plenaire sessies als in-house sessies op maat. Zo verzorgde DiVetro in september nog een Use Case 2.0 training bij KLM.
Wij spraken met Dennis Geluk. Dennis is binnen DiVetro het eerste aanspreekpunt voor Analyse, Agile en Use Case 2.0 trainingen.
Dennis, kun je ons meer vertellen over het doel van de Use Case 2.0 training bij KLM?
Dennis: Tuurlijk! Met deze training wilden we de deelnemers laten kennismaken met Use Case 2.0, een relatief nieuwe methodologie van Ivar Jacobson International die zich focust op lean werken. Deze methodiek biedt veel voordelen voor agile software-ontwikkeling.
Welke voordelen biedt Use Case 2.0 dan?
Dennis: Use Case 2.0 gebruikt Use Cases en Use Case Slices voor het vastleggen van requirements. Vroeger stelden we voor een project requirements op die liefst zo volledig mogelijk waren. Die requirements moesten ervoor zorgen dat we tijdens en na het project op alles voorbereid waren.
Deze drang naar volledigheid werkt echter vaak contraproductief. Je kunt vooraf niet alles vastleggen. Wij houden van een agile manier van werken: we willen vooraf goede en vooral ook enkel de noodzakelijke keuzes maken en dan iteratief aan een project beginnen. Zo boek je veel sneller resultaat. Use Case 2.0 helpt om deze agile manier van werken te implementeren.
Verder willen wij bij onze projecten op het juiste moment de juiste informatie voor alle stakeholders beschikbaar stellen. Niet meer en niet minder. Use Case 2.0 biedt een handig raamwerk om je requirements op te splitsen en te bundelen. Zo heeft iedereen precies (en enkel) de informatie die hij of zij nodig heeft binnen het project. “Just in time” en “just enough” met weinig tot geen “waste”.
Je gaf deze Use Case 2.0 training bij KLM. Wat zijn de voordelen van een in-house training?
Dennis: De voordelen van een Use Case 2.0 training liggen voor de hand. Onze cursisten krijgen de theorie van het framework uit eerste hand aangereikt en we zorgen er tijdens de cursus meteen ook voor dat onze cursisten de theorie op hun specifieke situatie kunnen toepassen.
Een in-house training heeft als extra voordeel dat we net iets langer kunnen stilstaan bij de specifieke wensen en behoeften van de organisatie waar we de cursus geven. We kunnen de cursus dus “op maat maken”. Dat is niet onbelangrijk, zeker wanneer de deelnemers in complexe agile omgevingen werken zoals bij KLM.
Klinkt goed Dennis. Hoe hebben de cursisten de cursus ervaren?
Dennis: Voor zover ik kan beoordelen was het een leuke cursus met een goede, interactieve sfeer. Ik kreeg veel vragen en feedback tijdens de cursus. Verder las ik goede evaluaties van de cursisten. Vooral de ruimte voor discussie en de toepassingen van de theorie op de cases werd gesmaakt.
Wat mij betreft is de cursus dus geslaagd. Ik hoop dat de cursisten er hetzelfde over denken. (lacht).
Waar en wanneer kunnen geïnteresseerden weer een cursus Use Case 2.0 volgen?
Dennis: DiVetro en Ivar Jacobson International organiseren geregeld trainingen waar iedereen aan kan deelnemen. We kondigen deze trainingen altijd aan op onze website en op LinkedIn. Als u zich inschrijft voor onze nieuwsbrief dan krijgt u automatisch een uitnodiging in uw mailbox.
Maar uiteraard geven we ook het hele jaar door in-house trainingen op maat. Dat is vooral handig als organisaties 2 of meer cursisten hebben die de theorie meteen in de praktijk moeten brengen.
Waar kunnen we terecht voor meer informatie?
Dennis: Een mailtje naar info@divetro.nl, dennis.geluk@divetro.nl of een telefoontje naar +31 (0) 88 000 54 00 volstaat. We pakken het dan meteen op.
Dank je Dennis en veel succes met je projecten en trainingen.
Blijf op de hoogte
Wilt u meer van dit soort blog posts lezen? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief. U ontvangt dan elke maand een overzicht van onze blog posts in uw mailbox.