16 jul DiVetro begeleidt Aloysius bij Europese aanbesteding
De onderwijsinstelling Aloysius Stichting werkt aan een betere ICT-dienstverlening. DiVetro heeft hen begeleid in een Europese aanbesteding en is betrokken bij de transitie naar de nieuwe dienstverlener Ictivity.
De Aloysius Stichting biedt vanuit 49 locaties speciaal (basis) onderwijs en voorgezet speciaal onderwijs aan zo’n 3.600 kinderen die begeleiding, ondersteuning en expertise nodig hebben om zich goed te kunnen ontwikkelen. ICT speelt een belangrijk rol in het bieden van passend onderwijs aan de kinderen en in de realisatie van de visie van Aloysius op innovatief en vernieuwend onderwijs.
Aloysius wil de ICT-dienstverlening naar een hoger plan brengen en heeft DiVetro gevraagd te helpen bij de ontwikkeling van een vernieuwde visie op ICT en de dienstverlening. Kerndoelen zijn deze dienstverlening dichter bij de eindgebruiker te brengen en de regie op de dienstverlening te vereenvoudigen.
Aanbesteding volgens BVP
De volgende stap was de Europese aanbesteding van de ICT-dienstverlening. Omdat Aloysius Stichting ervaring heeft met het aanbesteden van ICT-diensten hebben we de Best Value Procurement (BVP) benadering gevolgd. Vier inschrijvers hebben in een gerichte beschrijving van hun dienstverlening uiteengezet waarin zij het verschil maken. Aanvullend zijn interviews gehouden met de beoogde transitiemanagers en servicemanagers van deze inschrijvers. DiVetro heeft aan de hand van het beoordelingskader de informatie op een rij gezet en de beoordelingscommissie heeft een keuze gemaakt. De nadruk lag hierbij niet op de technische kennis, maar op het vermogen van de dienstverlener om invulling te geven aan de visie-doelstellingen.
Gunning
Ictivity bleek de beste partij. Aloysius heeft een kleine ICT-staf en gaat gebruikmaken van de kennis en kunde van Ictivity om de online werkplek optimaal aan te laten sluiten op de eisen en wensen van medewerkers en leerlingen. De werkplek en de dienstverlening blijven toekomstvast door continu te blijven werken aan vernieuwing en verbetering. Ictivity zal het centrale aanspreekpunt zijn voor alle ICT-diensten. Zij bieden een eerstelijns helpdesk voor alle medewerkers en frequente aanwezigheid op alle locaties.
Zo kan Aloysius zelf haar focus houden op het geven van sterk onderwijs aan haar leerlingen.
Aloysius, Ictivity en DiVetro hebben in de concretiseringsfase de oplossing verder uitgewerkt en de contractafspraken ingevuld. Het contract is op 9 juli getekend en heeft een looptijd van 4 jaar met opties op verlenging.
Transitie
Met de bestaande ICT-dienstverlener zijn afspraken gemaakt over de transitie. Voor het einde van het jaar gaat Aloysius de overstap maken naar de online werkplek en dienstverlening van Ictivity. DiVetro blijft betrokken om de transitie te begeleiden en de doelstellingen uiteengezet in de aanbesteding te helpen realiseren.
Meer informatie
Lees ook het nieuwsbericht op de site van Aloysius of het nieuwsbericht op de site van Ictivity. Voor vragen kunt u contact opnemen met de betrokken DiVetrojanen: Govert Gribling en Erwin Dunnink of bel ons op +31 (0)88 000 54 00.
Govert Gribling is een ervaren projectmanager en consultant, met name binnen de onderwijs- en zorgsector. Medio jaren ‘90 was hij als freelance journalist al nauw betrokken bij ontwikkelingen in en toepassingen van ICT in het (beroeps)onderwijs. Daarna heeft hij als consultant en project-/programmamanager talloze verandertrajecten, met daarin veelal een (infrastructuur) migratiecomponent, begeleid. De laatste jaren heeft Govert zich gespecialiseerd in het (bege)leiden van sourcingstrajecten, met name in de zorg en in het onderwijs.
Erwin Dunnink is een ervaren adviseur en richt zich op het versterken van de besturing van de ICT–functie binnen overheid, zorg en onderwijs. Als projectmanager begeleidt hij sourcing– en transitie-projecten. Hierin is zijn doel om door heldere afspraken en verwachtingen een goede samenwerking tussen de klant en de ICT–dienstverlener te realiseren.