Gamification voor organisaties: gebruikt u de kracht van het spel al?

Gamification voor organisaties: gebruikt u de kracht van het spel al?

Bij DiVetro hechten we veel belang aan kennisdeling om onze consultants up-to-date te houden, onze diensten blijvend te verbeteren en onze klanten zo goed mogelijk verder te helpen.

Onlangs gaf Evelien Fick – IT-consultant bij DiVetro en information addict – een interessante presentatie ‘Hoe kun je de kracht van een spel inzetten om resultaat te bereiken?’.

Bent u benieuwd naar de toepassingen en mogelijkheden van gamification voor uw organisatie? Wij hadden een boeiend gesprek met Evelien over de kracht van het spel.

Beste Evelien, kun je jezelf kort even voorstellen?

Evelien: Ik ben Evelien Fick, consultant bij Divetro. Vrij vertaald ben ik een verbindende creatieve probleemoplosser. Het is mijn passie om business en IT met elkaar te verbinden met behulp van creatieve technieken, om zo te komen tot ICT-oplossingen waar zowel gebruiker als organisatie blij van worden.

Ik woon in Delft en ben daar ook opgeleid als industrieel ontwerper en informatiemanager. Ik woon er samen met mijn vriend en onze twee konijnen. In mijn vrije tijd vind ik het gezellig om spellen te spelen: bordspellen met vrienden en familie, samen een escape room bezoeken of online gamen.

Games hebben voor jou duidelijk geen geheimen. Voor de leken onder ons: wat is gamification?

Evelien: Gamification draait om het inzetten van de kracht van een spel in een andere context – in dit geval een zakelijke context – om zo een specifiek doel te bereiken.

Voor welke organisaties is gamification interessant?

Evelien: Gamification is voor iedere organisatie interessant. Het scala aan spellen is enorm groot. Dit zorgt ervoor dat er voor iedere uitdaging en ieder type organisatie spelelementen kunnen worden ingezet.

Welke problemen kunnen organisaties oplossen via gamification?

Evelien: Gamification helpt om resultaten te behalen. Van jongs af aan leren wij al spellen spelen. Zo ontdekken we al snel dat spellen leuk zijn en altijd een goede afloop hebben: het doel van een spel is uitdagend maar haalbaar.

Je kunt er tijdens het spel op vertrouwen dat jouw medespelers dezelfde regels volgen en hetzelfde doel hebben. Al deze eigenschappen helpen bij het behalen van resultaat. Bovendien vinden de meeste mensen het erg leuk om een spel te spelen. Dit zorgt voor een positieve houding en enthousiasme om resultaat te boeken.

Je kunt deze speleigenschappen voor allerlei uitdagingen inzetten. Zo kun je gamification goed inzetten wanneer je wilt komen tot een gedragen keuze, in een groep uit een impasse wilt komen, elkaar beter wilt leren kennen of samen iets wilt evalueren.

Wat is je ervaring met gamification in organisaties? 

Evelien: Ik heb het ‘grote prioriteitenspel’ ontwikkeld. Dit spel heb ik al voor verschillende keuzeprocessen bij organisaties ingezet.

Zo hebben we via dit spel bijvoorbeeld al een dienstverleningsconcept vormgegeven binnen een organisatie met een grote diverse groep medewerkers, heb ik het spel ingezet om voor een afdeling een afdelingsplan op te stellen en hebben we het spel in een projectencommissie gebruikt om tot een gedragen projectenkalender te komen.

Daarnaast zet ik gamification vaak in om het gesprek in een groep te faciliteren. Door speltechnieken in te zetten verandert de groepsdynamiek. Speltechnieken kunnen ervoor zorgen dat andere mensen aan het woord komen dan in een normale vergadering. Bovendien kunnen ze het gesprek verdiepen.

Je hebt laatst een interne presentatie gegeven over het gebruik van spelvormen voor organisaties. Wat waren de belangrijkste tips en lessons learned?

Evelien: De vraag die ik in de presentatie heb beantwoord was hoe je eenvoudig de kracht van een spel kan inzetten om resultaat te bereiken. Met behulp van een checklist met vier korte vragen kom je tot een eigen ontwerp voor een spel dat past bij de uitdaging én bij de spelers die het spel gaan spelen:

  1. Wat is de uitdaging?
    Bijvoorbeeld: keuzes maken, een gesprek faciliteren, kennismaken of evalueren?
  2. Welk type spelers gaat jouw spel spelen?
    Wat zijn hun energiegevers en energievreters? Wat zijn hun talenten en uitdagingen?
  3. Welk type spel past bij de situatie?
    Hoe gebruik je de fysieke ruimte, gaat het om spreken of juist luisteren en speel je het spel tegen elkaar of samen?
  4. Hoe ziet het resultaat eruit?
    Hoe kun je via het spel de uitkomst visualiseren en hoe zet je humor in als gezamenlijke herinnering?

Heb je nog een laatste tip voor organisaties die met gamification aan de slag willen gaan?

Evelien: Stel jezelf de eerstvolgende keer dat je een bordspel speelt de vraag: wat is de kracht van dit spel? Waarom vind ik dit spel leuk? En pas dat dan vervolgens toe op een uitdaging in het bedrijf.

Bedankt voor dit boeiende gesprek Evelien, en nog veel succes met al je projecten bij DiVetro en het introduceren van gamification bij bedrijven.

Meer informatie

DiVetro heeft veel ervaring met gamification voor organisaties. Heeft u hier vragen over? Wij vertellen u graag hoe de kracht van spellen kunt inzetten om uw organisatie te versterken. U kunt ons bereiken via info@divetro.nl of +31 (0)88 000 54 00.

Evelien Fick is IT-consultant bij DiVetro, Ynnovator en voorzitter van Women on the Web.  Evelien begrijpt en doorgrondt de processen bij organisaties goed en beheerst de ICT. Op die manier weet zij business en IT met elkaar te verbinden. Evelien heeft jarenlange ervaring in verschillende rollen in regieorganisaties. Zo werkte zij als informatiemanager, business consultant, product owner en strategisch adviseur. Daarnaast faciliteert zij regelmatig workshops, waarbij ze door middel van creatieve werkvormen een groep naar resultaat begeleidt. Op dit moment helpt Evelien een zorginstelling bij het inrichten van informatiemanagement en project- en portfoliomanagement en werkt zij als business consultant bij een grote gemeente.

Geen reactie's

Geef een reactie