Neem contact met ons op
+31 (0) 88 000 54 00
info@divetro.nl
Volg ons op LinkedIn
DiVetro BV
Villa de Reehorst
Hoofdstraat 20A
3972 LA Driebergen-Rijsenburg
The Netherlands

7 tips voor een goede presentatie – DiVetro Analyse bootcamp

Dennis Geluk

Zoals ieder jaar organiseerden de analisten van DiVetro op 10 maart weer een interne bootcamp. Tijdens deze bootcamp werd zoals altijd gewerkt aan kennisdeling en teambuilding.

De afgelopen jaren hielden we vooral inhoudelijke bootcamps rond thema’s zoals agile werken, Use Case 2.0 en business analyse (DMAIC). Dit jaar concentreerden we ons op onze presentatievaardigheden en het ontdekken van value in onze analyse werkwijze.

Om deze combinatie vorm te geven hadden alle analisten een inhoudelijke presentatie van 15 minuten over een analyse-onderwerp voorbereid. Na elke presentatie beoordeelden alle collega’s de presentatie op de inhoud, de vormgeving, het aantal slides en de wijze van presenteren.

Uit deze beoordelingen bleek onder meer dat het aantal slides van een presentatie best hoog mag zijn zonder dat het als storend wordt ervaren. Presentaties met 11 slides werden op dit punt gelijk gewaardeerd als presentaties met 5-6 slides.

Tijdens het middagprogramma werkten we in groepjes samen om de eigenschappen van een goede presentatie vast te stellen. Zo kwamen we op basis van onze eigen ervaringen tot 7 tips voor een goede presentatie die we zullen blijven gebruiken om onze presentaties voortdurend te verbeteren.

7 tips voor een goede presentatie

Op basis van de resultaten van de werkgroepjes en een groepsdiscussie kwamen we met z’n allen tot de volgende 7 tips om een goede presentatie te geven:

  1. Besteed voldoende tijd aan de voorbereiding
    Het loont om uw presentatie een keer “live” te oefenen voor een testpubliek. Dit levert vaak feedback op die u mee kunt nemen in de uiteindelijke presentatie.
  2. Gebruik voorbeelden die dicht bij de doelgroep liggen en gebaseerd zijn op de praktijk
    Uw publiek herkent zich beter in uw verhaal wanneer uw voorbeelden ook echt aansluiten bij hun belevingswereld. Dit is iets waar u in uw voorbereiding voldoende aandacht aan moet besteden.
  3. Werk met een combinatie van tekst en plaatjes
    Afbeeldingen breken de tekst en maken een presentatie vaak luchtiger. De afbeeldingen moeten uiteraard de presentatie wel ondersteunen.
  4. Betrek uw publiek in de presentatie
    Door de presentatie interactief te houden en uw publiek uitdrukkelijk te laten deelnemen is het voor uw publiek vaak makkelijker om bij het verhaal betrokken te blijven.
  5. Doorbreek de “sleur”
    Verwerk indien mogelijk een twist in uw presentatie. Dit zorgt voor een verrassingseffect en het verhoogt de betrokkenheid. Een humoristische opmerking of een kwinkslag naar een herkenbare situatie doet het vaak goed.
  6. Begin bij de big picture en voeg later de details pas toe
    Onze ervaring leert ons dat de beste presentaties ontstaan op basis van een duidelijke structuur die vooraf bepaald wordt en vervolgens wordt uitgewerkt tot de uiteindelijke presentatie. Deze structuur zorgt voor focus. Zo houdt u het doel van uw presentatie voor ogen en verzandt u niet in te veel details of slides.
  7. Oefening baart kunst
    Uiteraard is het makkelijker om een presentatie te verzorgen wanneer u dit al meerdere keren gedaan heeft. Spreken in het openbaar is en blijft zeker de eerste keer lastig. Hier geldt zeker: oefening baart kunst.

WSJF, Sprint demo’s en refinement sessies

Uiteraard hebben we ons tijdens onze presentaties niet enkel op de vorm van de presentaties geconcentreerd. We hebben ook uitvoerig van gedachten gewisseld over onderwerpen die veel dichter bij ons vakgebied liggen.

Inhoudelijk bleek dat onderwerpen zoals WSJF (Weigthed Shorted Job First) en het efficiënt verzorgen van een sprint demo of refinement sessie het beste scoorden omdat ze dicht bij onze dagelijkse werkzaamheden liggen. Iedereen had hier meteen interessante ideeën over.

Deze ideeën zullen we in een volgende inhoudelijke meeting uitdiepen en de komende maanden op onze blog delen.

Komt u naar onze volgende bootcamp?

Zoals ieder jaar was de Analyse bootcamp ook dit jaar weer een leerzame, interactieve en verbindende dag voor de analisten van DiVetro. Dit krachtige concept bestaat nu al vijf jaar en het lijkt zijn kracht nog zeker niet verloren te hebben.

Heeft u interesse in onze bootcamp, wilt u (al dan niet samen) een bootcamp doen en/of wilt u zich bij ons team aansluiten? Aarzel niet en neem gerust contact met ons op. Wij zijn actief op zoek naar nieuwe collega’s.

DiVetro Team - Dennis Geluk

Dennis Geluk is een senior informatie analist en partner van DiVetro. Hij heeft meer dan 15 jaar IT ervaring. Dennis is een gecertificeerd Use-Case 2.0 coach. Hij heeft bij verschillende organisaties een spilfunctie vervuld bij het implementeren van UC2.0, het invoeren van Agile werken en het verbeteren van requirements standaarden. Naast zijn werkzaamheden bij de KLM is Dennis ook als coach en informatie analist voor de NS bezig UC2.0 te implementeren. Lees hier meer over de NS-case.

Hoe kunnen wij u helpen?

Villa de Reehorst
Hoofdstraat 20A
3972 LA Driebergen-Rijsenburg
Nederland

Stuur ons een bericht

  • Wij behandelen uw gegevens vertrouwelijk en vragen graag uw toestemming om u via e-mail informatie te bezorgen. Lees hier ons privacybeleid.