DiVetro spreekt voor studenten Hogeschool van Amsterdam

DiVetro spreekt voor studenten Hogeschool van Amsterdam

Bij DiVetro doen we graag aan kennisdeling. We houden geregeld interne kennissessies en nemen als sprekers en deelnemers ook geregeld deel aan externe seminars en competence meetings. Zo leren we voortdurend bij en houden we voeling met de markt.

Daar houdt het echter niet op. Wij vertellen ons verhaal immers ook graag aan studenten die straks de sprong naar het bedrijfsleven maken. Door een realistisch beeld van de praktijk te schetsen willen we studenten helpen om een goede keuze te maken.

Op dinsdag 28 november stond Dennis Geluk, senior informatieanalist en partner bij  DiVetro, voor de klas in de Hogeschool van Amsterdam. Hij vertelde de studenten van docent Bert Dasselaar alles over het omgaan met documentatie in een agile setting.

Wij vroegen De heer Dasselaar om een woordje uitleg.

Meneer Dasselaar, kunt u zich kort even voorstellen?

Bert: Natuurlijk. Ik ben Bert Dasselaar. Ik ben sinds 2008 docent aan de Hogeschool van Amsterdam. Hiervoor heb ik bij CapGemini en Getronics gewerkt. Daarvoor bij de Hogeschool InHolland in Alkmaar.

Ik geef lessen in informatieanalyse, databases, business intelligence, big data en business process management. Daarnaast ben ik ook afstudeerbegeleider en curriculumcoördinator voor de afdeling Business, IT en Management.

Bedankt voor deze voorstelling. Welke studenten zitten er bij u in de les?

Bert: Ik geef les aan studenten die straks de brug moeten vormen tussen Business en IT. Hun opleiding is gebaseerd op 3 pijlers: ze krijgen bedrijfskundige vakken, IT-vakken en communicatieve vakken.

De studenten moeten straks kunnen programmeren maar ze moeten vooral ook goed kunnen luisteren, samenvatten en doorvragen om uiteindelijk goede functionele en technische specificaties voor programmeurs te maken.

Onze studenten kwamen vaak terecht in het voortraject van IT-projecten en werden vaak betrokken bij de implementatie, het testen en het beheer van applicaties, dicht bij de klant. Ook projectmanagement behoort dan tot de opties. Tegenwoordig dienen ze goed te kunnen functioneren in Agile teams waar dan toch weer vaak een beroep wordt gedaan op diezelfde beroepstaken en competenties.

Waarom heb je Dennis uitgenodigd om over informatieanalyse te spreken?

Bert: In 2013 hebben we onze opleiding aangepast. Daardoor kwam informatieanalyse in het eerste jaar van de opleiding en achtten wij het nodig om het diepgaander terug te laten komen in het tweede studiejaar.

Daarnaast ben ik op zoek gegaan wat er op dat ogenblik actueel was in het bedrijfsleven. Ik heb een aantal lezingen bezocht en op een van die lezingen, in Leeuwarden, kwam ik Dennis tegen.

Ik kende Dennis nog van toen hij gastlessen aan de Hogeschool InHolland in Alkmaar verzorgde. Dennis toonde zich meteen bereid om een gastcollege te verzorgen. De studenten vinden het altijd fijn als de theorie van de docent ook vanuit het bedrijfsleven bevestigd wordt. Zo weten ze dat ik niet zomaar iets sta te vertellen (lacht).

Waar heeft Dennis precies over gesproken?

Bert: Dennis heeft gesproken over het nut en de noodzaak van goede documentatie en hoe je als informatieanalist omgaat met documentatie in een agile setting. Het verhaal over just enough en just in time informatie in requirements werd uitgelegd aan de hand van voorbeelden uit de praktijk.

Hoe werd de presentatie door de studenten onthaald?

Bert: Goed, al waren de studenten wel een beetje timide. Gelukkig had Dennis zijn presentatie interactief gemaakt: de studenten konden via een app op hun smartphone antwoorden op de vragen die Dennis tijdens zijn presentatie stelde. Dat werkte goed.

Wat is er bij u van de presentatie blijven hangen?

Bert: Het verhaal over just enough en just in time. Daarom had ik Dennis ook gevraagd. Het is belangrijk om in verschillende situaties te kunnen bepalen hoeveel documentatie je oplevert. Dennis haalde tijdens zijn presentatie voorbeelden van KLM en NS aan. Hij vertelde welke documentatie daar gebruikt wordt en hoe die eruit ziet.

Tot slot, heeft u als docent nog tips voor het bedrijfsleven?

Bert: Het valt me op dat het steeds moeilijker wordt om voor tweedejaarsstudenten interessante opdrachten uit het bedrijfsleven binnen te halen. Voor derdejaarsstudenten is die uitdaging wat minder, maar bedrijven hebben al snel het idee dat tweedejaarsstudenten ‘nog niet zoveel kunnen’.

Dat is uiteraard jammer, want mits de juiste tijdsinvestering zijn stages en projectopdrachten een perfecte manier om studenten al in het tweede jaar warm te maken voor je bedrijf. Het is een mooie vorm van employer branding en een uitstekende kans voor early recruitment.

Het is mijn hoop en wens dat in de toekomst meer bedrijven openstaan voor projectopdrachten van onze tweedejaarsstudenten. In het derde jaar krijgen ze de ene aanbieding na de andere. Als bedrijf zou ik niet zolang wachten en al in het tweede jaar zieltjes proberen te winnen.

Dat is een duidelijke boodschap! Hartelijk dank voor dit interview.

Meer informatie?

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Aarzel niet en contacteer Dennis Geluk via info@divetro.nl of +31 (0) 88 000 54 00.

Geen reactie's

Geef een reactie