Zorggroep Sint Maarten besteedt deel van ICT-diensten opnieuw uit
Zorggroep Sint Maarten gaat een groter deel van haar ICT-diensten uitbesteden. DiVetro zal de transitie namens Zorggroep Sint Maarten begeleiden....
Digitalisering start met een professioneel voortbrengingsproces als fundament.
We zien grote verschillen tussen organisaties in bewustwording van het belang van informatievoorziening. We zijn actief in organisaties waarin de online interactie met klanten de basis is voor vele processen en digitalisering het kloppende hart vormt, maar ook in organisaties waarin de ICT jarenlang is verwaarloosd.
In dit hele spectrum zien we dat de behoefte aan betere informatievoorziening altijd groter is dan de organisatie in capaciteit en budget aankan. Het maakt duidelijk dat wendbaarheid, snelheid en adoptie van digitalisering in combinatie met toekomstbestendigheid, robuustheid en veiligheid in vrijwel alle organisaties een grote uitdaging vormen. Om daar grip op te krijgen is een professioneel fundament nodig.
Zonder dat professioneel fundament kan van de business niet worden verwacht dat zij hun informatiebehoefte goed kunnen formuleren en in staat zijn die behoeften te prioriteren. Zonder die basis kan van de ICT-afdeling niet worden verwacht dat zij oplossingen leveren die aansluiten op die behoefte. Dat is dan ook wat wij onder een professioneel fundament verstaan: het voortbrengingsproces van ICT-oplossingen moet als een naadloze keten functioneren.
Het voortbrengingsproces van ICT-oplossingen zou als een keten moeten functioneren. Het is van groot belang dat digitale producten en diensten naadloos aansluiten bij de actuele wensen van de organisatie. De randvoorwaarden daarvoor worden bepaald door een groot aantal aspecten. Denk daarbij aan goede besturing, brede betrokkenheid van de organisatie, adequate processen, voldoende financiële middelen en kundige medewerkers. Ook is het belangrijk dat er breed gedragen, objectieve sourcing-afwegingen voor de organisatie zijn gemaakt. Dat wil zeggen dat expliciet is gemaakt welke activiteiten voor de organisatie strategisch van aard zijn en welke activiteiten beter in samenwerking met marktpartijen kunnen worden uitgevoerd.
We realiseren een professioneel digitaal fundament in drie stappen:
Als eerste stap maken we een contextanalyse waarin we de huidige en gewenste situatie beschrijven en vaststellen welke verbeteringen nodig zijn. Op basis van die contextanalyse beschrijven we een duidelijke stip-op-de-horizon, stellen we een strategie en verbeterplannen op en ontwikkelen we een sourcing strategie. Ook leggen we vast hoe regie zou moeten worden gevoerd over het geheel van activiteiten en diensten.
In de voortbrenging van digitale oplossingen moet het proces als een soepele werkstroom verlopen. In traditionele omgevingen geldt dat onder andere voor de hoofdprocessen informatiemanagement, project portfoliomanagement, servicemanagement en architectuur. In agile omgevingen zijn deze processen doorgaans in multidisciplinaire teams ingebed en ligt de uitdaging meer in de samenwerking, prioritering, standaardisatie en planning over teams heen.
In zowel traditionele als agile omgevingen kan de volwassenheid van de voortbrengingsprocessen objectief worden gemeten met behulp van handige tooling. In de visie en strategie stellen we vast welk volwassenheidsniveau benodigd is om de doelstellingen van de visie te realiseren. De eerste stap in de versnelling van de digitalisering is om de volwassenheid van ICT-voortbrengingsprocessen in een passend tempo naar het benodigde niveau te brengen. In onze visie kan de volwassenheid niet groeien zonder betrokkenheid van directie, management, proceseigenaren, maar ook niet zonder het commitment van alle ICT-medewerkers en inschakeling van experts in de markt.
In onze visie moet elke verbeterstap waarde toevoegen aan de organisatie. Dit uitgangspunt levert gezonde discussies op in activiteiten ten behoeve van procesverbetering. Procesverbetering is nooit een doel op zich. Het gaat om de waarde van die verbetering voor de organisatie. Door een procesverbetering op een een concreet product of dienst toe te passen, demonstreren we de waarde ervan en worden afdelingen getriggerd om dergelijke goede voorbeelden op te volgen. In deze mechanismen coachen en begeleiden we organisaties naar een hoger volwassenheidsniveau.
Wanneer we het professioneel digitaal fundament op orde hebben begeleiden we u bij de digitale adoptie binnen uw organisatie. We richten de besturing van uw ICT in en maken uw organisatie digibewust en digivaardig.
Zorggroep Sint Maarten gaat een groter deel van haar ICT-diensten uitbesteden. DiVetro zal de transitie namens Zorggroep Sint Maarten begeleiden....
De consultants van DiVetro blijven graag op de hoogte van trends en innovaties, zo ook op de Zorg en ICT beurs 2019. Ontdek hier de opgedane inspiratie....
We zien grote mogelijkheden voor technologie om patiënten en cliënten meer regie te geven en efficiënter om te gaan met financiën, medicatie, hulpmiddelen en personeel. Om van die mogelijkheden te profiteren is professionele informatievoorziening nodig. Met onze aanpak voor versnelling van de Digitale Vooruitgang helpen we organisaties de besturing, voortbrengingsprocessen, leveranciersmanagement, architectuur, security en privacy op orde brengen, zodat innovatie sneller, effectiever en efficiënter kan worden geïntegreerd. Technologie levert dan de beloofde waarde voor de zorg in Nederland, waardoor deze bij de beste van de wereld blijft horen. ...